De termen SEO en SEA lijken natuurlijk veel op elkaar, maar het zijn wel twee verschillende dingen. Het is belangrijk dat je er dus rekening mee houdt dat er verschillen tussen zitten. Ben jij wel geïnteresseerd in SEO of SEA, maar weet je niet wat beter bij jouw bedrijf past? Dan is het slim om verder te lezen. Hieronder worden SEO en SEA namelijk toegelicht en hopelijk kan jij dan een keuze maken voor jouw eigen bedrijf. 

 

SEO

 

Het eerste onderwerp is SEO. De afkorting staat voor Search Engine Optimization. Maar wat is seo? In Nederland is SEO beter bekend onder de naam zoekmachine optimalisatie. Met SEO wordt het mogelijk om de positie van een website van een bedrijf te verbeteren bij een zoekmachine. Dit is doorgaans gratis, tenzij je een gespecialiseerd bedrijf inschakelt die jou ermee gaat helpen. Zo’n bedrijf zou je kunnen helpen met linkbuilding in Amsterdam bijvoorbeeld. Het feit dat SEO dus gratis is, is een groot verschil tussen SEO en SEA.

 

Voordelen

 

SEO kent in tegenstelling tot SEA eigenlijk meer voordelen. Het eerste voordeel werd al hierboven genoemd, maar SEO is gratis. Dit betekent dat je er geen geld in hoeft te stoppen en dus geen budget hoeft vrij te maken. Het tweede voordeel is dat je niet meteen verdwijnt uit de zoekmachine op het moment dat je stopt met SEO. Je blijft op de positie staan tot het moment dat een ander bedrijf een hogere positie verkrijgt dan jij. Een ander voordeel is dat je een groter netwerk kan opbouwen, omdat je samen moet werken met andere bedrijven. Dat kan erg gunstig zijn in de toekomst. 

 

SEA

 

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Eigenlijk betekent dit dat er advertenties worden geplaatst bij de desbetreffende zoekmachine. Deze advertenties zijn niet gratis, je moet er namelijk voor betalen. Op het moment dat je niet meer betaalt, zal de advertentie verdwijnen bij de zoekmachine. Dit is wederom een verschil tussen SEO en SEA. SEA zou bovendien ingezet kunnen worden naast google shopping om optimaal resultaat te bereiken voor jouw bedrijf. 

 

Voordelen

 

Ook al kent SEO meer voordelen, betekent het niet dat SEA helemaal geen voordelen heeft. Een voordeel van SEA is namelijk dat je precies kan bijhouden wat er gebeurt met de advertentie. Dit kan voor meer inzichten zorgen over de vraag van de bezoekers. Hiernaast kan je natuurlijk geheel zelf bepalen hoe de advertentie eruit moet zien bij de zoekmachine. Houd er dus wel rekening mee dat er niets overblijft van de advertentie op het moment dat de betaling stopt. Als je geen budget hebt, kan je dus beter voor SEO kiezen. Als je snel resultaat wil zien, is SEA de beste keuze voor jou.